Nyheter

fredag 25 december 2009

Vegastaden

Detta är html-versionen av filens http://www.haninge.se/upload/717/Planbeskrivning_ANTAGANDE.pdf.
G o o g l e skapar automatiskt en html-version av dokument när vi söker igenom webben.
Page 1
PLANBESKRIVNINGDetaljplan för Kolartorp etapp 2Kolarslingan- HermanstorpsvägenANTAGANDEHANDLINGUpprättad 2009-03-20HANINGE KOMMUNStadsbyggnadsförvaltningenPlanenhetenHenrik LundbergMary ArnerdalStadsarkitekt PlanarkitektKs plan 39/2003
--------------------------------------------------------------------------------
Page 2
2Vad är en detaljplan? En detaljplan är ett juridiskt dokument som ska beskriva hur mark- och vatten fåranvändas i ett område. Dokumentet ger både rättigheter och skyldigheter somexempelvis byggrätt, avstyckningsrätt eller skyldighet att utforma byggnader på någotspeciellt vis. Detaljplaneringen regleras av plan- och bygglagens femte kapitel och skaenligt lagen följa en viss process.Pilen visar planprocessens olika skeden och i vilket skede detaljplanen är i nu.PLANENS SYFTE OCH HUVUDDRAGBakgrundFritidshusområdet som fastighetsreglerades på 1940-talet har relativt stora tomter.Byggnaderna är av varierande storlek och kvalité. Kommunalt vatten och avlopp finnsinte varför vatten- och avloppsförsörjningen måste ske med enskilda anläggningar. Påsenare tid har allt fler valt att permanentbosätta sig i området. Bygglov har lämnats inomramen för de gamla detaljplanerna under förutsättning att enskilda vatten- ochavloppslösningar varit möjliga att ordna. Detta har enligt miljöavdelningen gjort att flerenskilda avloppsanläggningar anlagts som fått till följd att marken har blivit mättad ochinte tål fler enskilda anläggningar. SyfteDetaljplanens syfte är i huvudsak att i enlighet med tidigare upprättatutvecklingsprogram för Vega-Norrby (antaget 1997) skapa möjligheter att förtätaområdet med bostäder, bygga ut kommunalt vatten och avlopp samt att förbättravägstandarden. PlandataLägePlanområdet är beläget cirka 2 km nodväst om Haninge centrum. I nordost gränsarplanområdet till Hermanstorpsvägen, i söder till Kolartorps allé och gränsen i väster ärfastigheten Kolartorp 4:1 där även del av fastigheten ingår i planen, och i sydvästbegränsas området av fastigheten Kolartorp 4:3.ArealPlanområdets areal är 29 hektar.Markägoförhållanden Största delen av marken i området är i enskild ägo. Kolartorp 1:185, Kolartorp 4:57 ochHermanstorp 2:1 ägs av Haninge kommun. Allmän platsmark, vägar och naturområdensom har fastighetsbeteckning Kolartorp 2:1 ägs av Kolartorps tomtägarförening.Fastigheten Kolartorp 4:1 tillhör Solsätra gård och är i enskid ägo.program samråd1 samråd2 utställning antagande laga kraft
--------------------------------------------------------------------------------
Page 3
3Tidigare ställningstaganden ÖversiktsplanKommunens översiktsplan antogs i februari 2005. Kolartorp räknas i översiktsplanen in iett större område, Vega – Norrby, som betraktas som ett av kommunens framtidautbyggnadsområden. Enligt översiktsplanen beräknas Vega – Norrby sammanlagt kunnautökas med upp till 5000 lägenheter, då inräknas även de bostäder som är tänkta atttillkomma i Vegastaden. Tanken är att en ny pendeltågsstation kommer att anläggas iVega och att det runt den nya stationen ska planeras för en tätare bebyggelse.AvsiktsförklaringI september 2004 undertecknades en avsiktsförklaring av Haninge kommun, SL,Banverket, Vägverket och Länsstyrelsen. Avsiktsförklaringen är en överenskommelsemellan parterna om att avsätta tillräckliga resurser för nödvändiga utrednings- ochplaneringsprocesser och att driva ett aktivt samarbete för att nå det gemensamma måletatt bygga Vegastaden med ca 3 000 lägenheter.Gällande detaljplanerInom området gäller flera olika detaljplaner idag. En är från 1946 och medger enhuvudbyggnad i två våningar omfattande 150 m2 (byggarea) samt uthus med en störstaarea på 30 m2. Minsta tomtstorlek är 2000 m2. En detaljplan är från 1940 som medger enhuvudbyggnad i två våningar omfattande 140 m2 samt uthus på 30 m2. Med en minstatomtstorlek 1700 m2. För fastigheten Kolartorp 1:8 gäller en detaljplan från 1948 som medger enhuvudbyggnad på 135 m2 (byggarea) varav uthus får uppta max 30 m2. Minstatomtstorlek är 1000 m2. För fastigheten Hermanstorp 2:1 gäller en detaljplan från 1951som medger minsta tomtstorlek 3000 m2, en huvudbyggnad omfattande 100 m2 i envåning samt 30 m2 uthus.De äldre planerna kommer att ersättas av den nu aktuella detaljplanen i de delar deberörs.UtvecklingsprogramPlanen omfattas av utvecklingsprogrammet för Vega – Norrby som antogs avkommunfullmäktige 1997-09-08, §87. Av programmet framgår att Kolartorp är ettområde där det finns möjlighet till förtätning. En bedömning i programskedet var attKolartorp skulle kunna rymma ytterligare bostäder, främst i form av småhus (villor,kedjehus mm, men även mindre grupphusområden kan komma i fråga). Utvecklingsprogrammet för Vega – Norrby föregicks av ett samråd som pågick mellanden 18 mars 1996 t o m den 1 juli 1996. Materialet har tillsänts föreningar, myndigheteroch organisationer som har intressen att bevaka i området. Större markägareinformerades om utställningen genom brev. Övriga enskilda markägare och boendeinom programområdet informerades om utställningen som anordnades, genom annons ilokaltidningen Mitt i Haninge.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 4
4Kommunen anser mot bakgrund av ovanstående att ett särskilt programskede inte ärnödvändigt för denna detaljplan. Utvecklingsprogrammet visar tydligt vilka intentionernaär för det nu aktuella planområdet. Nuvarande planförslag avviker endast obetydligt frånprogrammet. PlanuppdragKommunstyrelsen har den 21 oktober 2002 beslutat att detaljplan skall upprättas förKolartorp. Då planområdets geografiska utbredning var omfattande, delades områdetupp i tre detaljlplaner. Den första etappen (Stenvägen – Granitvägen) vann laga kraft2005-06-30.Information och medborgardeltagandeInformation om detaljplaneuppdraget skickades ut till samtliga fastighetsägare undernovember 2002. Representanter från Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen har varit påKolartorps tomtägarförenings årsmöte för att informera om detaljplaneläggningen medetappindelning, tidplan och gatukostnadsutredning. Detaljplanen har varit föremål för två samråd ett 2006-11-27—2007-01-27 och ett andra2008-05-12—2008-06-23, då detaljplanen har sänds i brev till samtliga berörda, för att fåin eventuella synpunkter. Vid de båda samrådstillfällena har även hållits inbjudnasamrådsmöten i form av öppet hus. Under samrådstiden har materialet varit uppsatt iHaninge kommunhus foajé och på planavdelningens anslagstavla samt varit tillgänglig påkommunens hemsida.Inför utställningsskedet 2009-05-18—2009-06-09 har utställningshandlingar tillsammansmed samrådsredogörelser sänds i brev för ytterligare ett tillfälle att komma in medeventuella synpunkter. Även dessa handlingar har varit uppsatt i Haninge kommunhusfoajé och på planavdelningens anslagstavla samt varit tillgänglig på kommunens hemsida.FÖRUTSÄTTNINGARMark och vegetation Marken består till stor del av berg i dagen, som ibland överlagrats med ett tuntmoränlager. I lägre liggande områden kan marken bestå av glacial lera. Det mycketkuperade skogslandskapet är indelat i fastigheter, varav de flesta i någon omfattning ärbebyggda. Bebyggelsen varierar dock från mindre uthus till stora nybyggda villor.Fastigheterna har till viss del anlagda trädgårdar, men stora delar av den ursprungligavegetationen, både barr- och lövskog, finns kvar.NaturområdenInom området finns ingen mark som har bedömts ha högt värde för flora eller fauna.Landskapet i Kolartorp är mycket kuperat. Grönområden utgörs ofta av branter,sprickdalar och mindre våtmarker.Geotekniska förhållandenSärskild geoteknisk utredning har inte utförts. Grundläggningsförhållandena för nybebyggelse bedöms vara goda eftersom berg förekommer på de flesta fastigheterna. Itveksamma fall kan särskild geoteknisk undersökning behöva göras i bygglovsskedet.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 5
5FornlämningarDet finns inga kända fornlämningar inom området.Friluftsliv och rekreationNärheten till Hanvedens stora naturområde är en tillgång. Detta område som är avriksintresse för det rörliga friluftslivet, området ingår inte i detaljplanen. LekplatserDet finns en liten lekplats vid Ängsvägen sydost om planområdet och ytterligare enplaneras vid Glimmervägen/Ängsvägen i detaljplanen för Kolartorp etapp 1. HästverksamhetPå Solsätra gård finns idag drygt trettio hästar som ofta vistas ute i hagar. Hästverksamheten som bedrivs är i första hand travträning. En del av hästarna somvistas på gården har korttidskontrakt och används som ridhästar. Med en ökadgenomströmning av området upplever fastighetsägaren ett störande moment för sintravträning och har utifrån detta för avsikt att upphöra med sin hästverksamhet. I ochmed detta är fastighetsägarens vilja att exploatera marken för bostäder. För att få ettbevis för detta har en avsiktsförklaring upprättats mellan Haninge kommun ochfastighetsägaren. Denna avsiktsförklaring finns beskriven mer i detalj i tillhörandegenomförandebeskrivning. Delar av fastigheterna där hästverksamhet bedrivs har eftersamråd nr1 lagts till i detaljplanen och i planförslaget har byggrätt lagts ut förenbostadshus.BebyggelseInom planområdet finns i dagsläget runt 60 fastigheter avsedda för bebyggelse. Antaletfastigheter som bebos permanent inom området är ca 50 %. I nordost utefter Hermanstorpsvägen kommer den planerade bebyggelsen i Vegastadenatt ansluta till planområdet. ArbetsplatserPlanområdet innehåller inga arbetsplatsområden.Offentlig serviceDen närmaste offentliga servicen finns samlad i Haninge centrum. Där finns sjukhussom har akutmottagning och folktandvård. Där finns också polis, bank, arbetsförmedlingm m.Förskola saknas i området, närmaste förskola ligger i Vega och i centrala Handen.Barnen i 6-12 årsåldern har en grundplacering i Runstensskolan i Handen. Lokalerna äridag så gott som maximalt utnyttjade. En utbyggnad enligt planen medför att ytterligareskolkapacitet krävs (årskurs 0-5). Närmaste fritidsgårdsverksamhet bedrivs på Ekens gård, Söderbymalmskolan i Handen.Kommersiell serviceKommersiell service saknas i planområdet. Det närmaste samlade serviceutbudet finns i Haninge centrum, och i den norra delen avcentralorten Handen finns två stormarknader med olika utbud.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 6
6VägarMilavägen, Kolarslingan, Stybbvägen, Kolarbacken och största delen av Timmervägeningår i planområdet. Den totala längden på vägarna är ca 2,5 km. Samtliga vägar har lågstandard. Endast grusbeläggning förekommer och vägbelysning finns endast sporadiskt.På återvändsvägar saknas ibland tillräckliga vändplatser och flertalet av vägarna har enalltför brant lutning enligt tillgänglighetskravet.KollektivtrafikPlanområdet har idag ingen kollektivtrafik. Närmaste busslinjer är 830, 835 och 837 somtrafikerar Nynäsvägen ca 1 km öster om planområdet. Handens Pendeltågsstation liggerca 2 km söderut.FÖRÄNDRINGAR NaturMark och vegetationOmrådets karaktär bör i första hand bygga på den grönska och topografi som finns inomområdet. Detta handlar om att med en arkitektonisk känsla anpassa byggnad ochmarkplanering efter de förhållanden som råder då den byggbara marken är mycketvarierad. Gaturummen med sina smala mått och med viss växtlighet utefter vägarna ärkaraktärsdrag som har betydelse. Det är därför av stor vikt att tillkommande bebyggelsemed altaner och uteplatser anpassas till den befintliga terrängen med bra anslutningmellan mark och hus. NaturområdenInom planområdet behålls stora grönområden som naturmark. Dessa områden är till vissdel svårtillgängliga men utgör en god kvalitet för området.BebyggelseNy bebyggelseEnligt föreliggande förslag kan runt ett 80-tal fastigheter tillkomma i form av friståendeeller sammanbyggda enbostadshus. Fastigheter skapas genom lämplig delning. Vissafastigheter bildas genom tillägg av naturmark för att uppnå lämplig tomtstorlek. I dagsläget är de flesta fastigheterna 2000 m2 eller mer. Vid förtätning av områdetkommer enskild tomtstorlek på 1 000 m2 att gälla för fristående hus. Fastigheterna blir dåså stora att den befintliga vegetationen i viss utsträckning kan sparas och en goddisposition av bebyggelsen åstadkommas.I planområdets ytterkant vid Milavägens och Timmervägens anslutningar tillHermanstorpsvägen kommer tätare bebyggelse i form av radhus att tillåtas. Dessa tvåradhusgrupper med entréer mot gatan kommer att ha garage och biluppställning inomden gemensamma fastigheten. Även lekplats anordnas. Del av Solsätra gårds ägor föreslås ingå i området och bebyggs med fristående villor.Dessa är fördelade på del av fastigheten Kolartorp 4:1 som föreslås få 13 byggrätter plus
--------------------------------------------------------------------------------
Page 7
76 byggrätter som fördelas på Kolartorp 2:1, Kolartorp 4:57 och en mindre del påKolartorp 4:1.Inom området föreslås fristående huvudbyggnad få en bruttoarea på högst 250 m2.Sammanbyggt hus såsom radhus eller parhus föreslås få en bruttoarea på högst 175 m2.Bruttoarean innefattar den totala arean i samtliga våningar där ingår såväl källare,souterrängvåning och inredningsbar vind. Två uthus får uppföras inom tomt medfristående byggnad om dessa har en total byggnadsarea på högst 50 m2.Inom tomtområde med radhus får uthus endast uppta en total byggnadsarea på högst 15m2. Största byggnadsarea för fristående enplanshus är 180 m2. Största byggnadsarean förenfamiljs- radhus eller parhus är 66 m2. Byggnadsarean är byggnadens area på marken. Två våningar tillåts inom hela området.Det ger en flexibilitet i möjligheten att utforma byggnaderna så att de passar olikaönskemål och familjestorlekar. Det skall också vara möjligt att inreda två lägenheter ihuvudbyggnaden om en av dessa har en max bruttoarea på 50 m2 (generationslägenhet). Generationslägenhet måste inrymmas i den totala bruttoarean.Takvinkeln är obegränsad när det gäller huvudbyggnaden, men en högsta totalhöjd 9 meter är införd. Det innebär att man i princip inte kan ha en takvinkel på mer än 27grader om två fulla våningar byggs. För uthus gäller 3 m byggnadshöjd och att takvinkelnbegränsas till 27 grader.Huvudbyggnaden får inte placeras närmare tomtgränsen än 4 m. För uthus gäller 1 m.Uthus får som princip inte byggas samman med huvudbyggnaden. Lämpligheten prövasdock från fall till fall.Terrängförhållandena är avgörande för husens placering och husen ska anpassas tilltomternas förutsättningar. Illustrationskartan ger en vägledning om hur husen kanplaceras. I samband med bygglovsansökan måste dock lämplig husplacering studeras meri detalj. Garage ska placeras så att ytterligare en bilplats finns tillgänglig på fastighetenoch så att bilen kan köras in från gatan innan garageporten öppnas.FöreningslokalMellan fastigheterna Kolartorp 2:8 och Kolartorp 2:12 har Kolartorps tomtägarföreningbyggt en dansbana för gemensamma fester. En ny fastighet föreslås bildas med sammabyggrätt som övriga bostäder inom detaljplanen. Bestämmelsen som föreslås medgeföreningsstuga alternativt bostad, kommer att styra användningen.Tillgänglighet för rörelsehindrade mmTrots att delar av området är kuperat kan majoriteten av bostadshusen nås via körbartillfart.Lekplats En lekplats avsedd för utvecklande lek föreslås inom planområdet. Läget för platsenligger mellan Hermanstorpsvägen och Kolarbacken och har en yta av ca 3 000 m2.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 8
8ArbetsplatserDet är inte lämpligt att etablera några större arbetsplatser i Kolartorp, men i planförslagetges utrymme för att boendet ska kunna kompletteras med hobbyverksamhet eller visstarbete i hemmet. Detta innebär att mindre avvikelse från gällande plan kan medges förmindre arbetsplatser som inte är störande för omgivningen, så som läkarmottagning,kontor eller frisersalong. Med ej störande menas verksamhet som inte bullrar, medförluktstörningar eller skadliga luftutsläpp. Om verksamheten innebär besökanden måstelämpligheten utredas med trafikstudier samt möjlighet att anordna parkering. Offentlig serviceBarnen i 6-12 årsåldern har en grundplacering i Runstensskolan i Handen. Lokalerna äridag så gott som maximalt utnyttjade. En utbyggnad enligt planen medför att ytterligareskolkapacitet krävs (årskurs 0-5). En ny skola planeras norr om planområdet inom Vegastaden. Plats för förskolorplaneras i kommande detaljplaner för Vegastaden.Kommersiell serviceI samband med utbyggnaden av Vegastaden kan byggrätt för närservice eller liknande bliaktuella vid nya väganslutningar från Hermanstorpsvägen in i Vegastaden. I den centrala delen av Vegastaden planeras ett närcentrum.Gator och trafikGatunätGatukostnad kommer att tas ut för förbättring av vägarna. Gatukostnadsutredning somsärskild handling upprättas av exploateringsavdelningen och skickas ut gemensamt medplanhandlingarna. I Gatukostnadsutredningen beskrivs gatukostnadens storlek ochfördelning. Inom området föreslås vägarna bli asfalterade och få en körbana på minst 4,5meters bredd. Förslaget för Timmervägen är att den förses med gångbana. Den del avHermanstorpsvägen, som ingår i planområdet, mellan Kolartorps allé och Stybbvägen,utformas med en 7 meter bred körbana, plus 3 meter bred gång- och cykelbana. En ny infart från norr föreslås för Kolarslingan, vid korsningen Hermanstorpsvägen –Olsängsvägen, detta för att ge Kolarbacken en ny längdprofil som innebär att vägenslutning minimeras.För att Stybbvägen ska få en ny tillfart från Milavägen har en vägdragning föreslagitsöver fastigheterna Kolartorp 2:45, 1:77 och Kolartorp 1:182. Detta med anledning avStybbvägens höjdskillnad, som gör den övre delen svårtillgänglig frånHermanstorpsvägen. Utrymme för vändplatser skapas vid samtliga återvändsvägar. Vägarna i områdetkommer i fortsättningen att omfattas av kommunalt huvudmannaskap och hela områdetkommer att förses med gatubelysning.En ny lokalgata från Kolarbacken mellan fastigheterna Kolartorp 2:27 och Kolartorp2:28 skapas för att få tillgänglighet till nya fastigheter.För att kunna bebygga marken på Kolartorp 4:1 föreslås att en lokalgata skapas medinfart från Rökärrsvägen parallellt med Kolartorpsslingan. Denna väg kan i framtiden fåen förbindelse med Hermanstorp.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 9
9Gång- och cykelvägarTrappan från Timmervägen upp till Kolarbacken förbättras och kommer även iframtiden finnas kvar som gångväg. Den brantaste delen av Stybbvägen föreslås somgång- och cykelväg. Mellan Kolarslingan och Kolarbacken (vid dansbanan) föreslås engångförbindelse. Denna iordningställs utifrån den transportväg som måste tillkommaunder byggtiden för VA-ledningar. KollektivtrafikBusslinjenätet föreslås trafikförsörja Kolartorp samt Hermanstorp och Vegastaden närdessa tillsammans är utbyggda. Föreslagna sträckningar som berör planområdet ärKolartorps allé och Hermanstorpsvägen. Dessutom planeras en ny pendeltågstation iVegastaden, avståndet dit blir ca 1,5 km.ParkeringParkering inklusive gästplats ska anordnas på den egna fastigheten. Enbostadshus bör hautrymme för minst 2 bilplatser på den egna fastigheten.StörningarEn uppdatering av tidigare trafikbullerutredning med avseende på ny vägsträckning avHermanstorpsvägen, samt förslag till åtgärder för fastigheter med ekvivalenta ljudnivåeröver riktvärdet, har upprättats 2007-09-19 av ÅF-Ingemansson AB. Bullerutredningenutgår från beräknade trafikmängder efter genomförd förtätning av Kolartorp,Herrmanstorp och Vegastaden som enligt kommunens beräkningar förväntas ske inomen 15 årsperiod.Bedömningen är att de flesta befintliga och illustrerade fastigheter, som ingår iplanområdet och berörs av Hermanstorpsvägens trafik, utom Kolartorp 1:82, uppnårmålet om 55 dB(A), ekvivalent ljudnivå vid husfasad.För att uppnå målet om högst 55 dB(A) ekvivalentnivå, efter genomförd förtätning avovan nämnda områden, föreslås att inom planområdet fastigheten Kolartorp 1:82 får ettbullerskydd uppfört till en höjd av 1,8 meter räknat från vägbanan. Uteplatser med högst 55 dB(A) ekvivalent ljudnivå respektive 70 dB(A) maximal ljudnivåkan utan särskild bullerskyddsåtgärd anordnas för samtliga fastigheter. Teknisk försörjningVatten och avloppInom området kommer kommunalt vatten och avlopp (VA) att byggas ut. För vissafastigheter måste avloppet pumpas till det kommunala ledningssystemet. I möjligastemån kommer VA-ledningar att läggas i vägområden eller annan allmän platsmark.Intrång på enskild tomtmark bedöms inte vara nödvändigt i någon större omfattningutöver de områden som redan idag är ianspråktagna. Utbyggnaden av allmänna VA-ledningar i området medför att enskildaavloppsanläggningar inte längre får användas. Kommunen kan komma att lösa in sådanaanläggningar efter särskilda regler och prövning. Enskilda vattentäkter kan få behållasoch undantas från debitering om de motsvarar kraven på mängd och kvalitet förbebyggelse enligt detaljplanen.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 10
10Vid lågpunkter i området, där självfall på avloppsledningarna ej kan erhållas, kommer ettantal pumpstationer att anläggas. En större pumpstation läggs vid korsningenKolarslingan/Hermantorpsvägen. För att ta bort eventuella luktproblem försespumpstationerna med ozon-, barkfilter- eller annan luktreducerande anläggning.DagvattenPlanområdet är en del i Tyresåns avrinningsområde där ett samarbete pågår för attminska belastningen på sjösystemet. Drevviken som är recipient (mottagande vattendrag)har på vissa platser översvämningsproblem vid höga vattenflöden. Drevviken är ävenövergödd, vilket de enskilda avloppsanläggningarna i Kolartorp är en bidragande orsaktill. Det finns följaktligen flera skäl att rena och fördröja dagvattnet i området.Dagvattnet tas idag omhand lokalt genom infiltration och ytavrinning i befintliga dikenoch andra vattendrag. Gatorna kommer även i framtiden att till stor del ha öppna diken. I takt med ökadutbyggnad tillkommer större takytor och andelen hårdgjorda ytor att öka, vilket innebäratt flödena i diken och vattendrag ökar vid regn och snösmältning. För att inte belastavägdiken och dagvattensystemet i onödigt hög grad ska ytvatten från tak och hårdgjordaytor i första hand tas omhand på den egna fastigheten. För bergiga eller lågt liggandefastigheter är detta svårt. I andra hand ska därför en fördröjning ske på tomtmark innanavledning sker till det allmänna nätet. I nära anslutning till planen inom Vegastaden planeras ytterligare ett fördröjning- ochvattenutjämningsmagasin.AvfallKrav på källsortering av hushållssopor gäller enligt kommunens avfallsplan antagen avkommunfullmäktige 2000-08-31 § 17, som har för avsikt att avfallshanteringen skallutvecklas till att bli så enkel och bekväm som möjligt för de som producerar avfall.Trädgårdsavfall bör i stor utsträckning komposteras på den egna fastigheten. Återvinningsstation för tidningar, plastförpackningar, kartonger och glas finns idag vidCoop Forum 1 km öster om området. Inom planområdet har en plats att reserveras fören ytterligare en återvinningsstation, detta invid pumpstationen vid Kolarslingan-Hermanstorpsvägen. Detta för att tillgodose att en, i enlighet med kommunensavfallsplan, lämplig plats för god tillgänglighet och underlättande för hushållens sorteringav sopor, skall tillgodoses. Kommunen har ett ansvar att återvinningsstationen uppförsmed de åtgärder som behövs för att stationen skall uppfylla kraven.El och uppvärmningOmrådet ligger perifert i förhållande till befintligt och planerat fjärrvärmenät. Anslutningtill fjärrvärme är därför inget realistiskt alternativ. De nytillkommande husen bör försesmed energieffektiva uppvärmningssystem som baseras på förnyelsebara energikällor. Transformatorstation finns i korsningen Kolarslingan/Hermanstorpsvägen. Elnätetmåste förstärkas med tre nya transformatorstationer. Föreslagna placeringar ärKolarbacken där den delar sig i två vägar och vid Kolarslingan nära Rörkärrsvägen.Dessutom föreslås en placeras på naturområdet som ligger utefter Milavägens sträckningmellan Herrmanstorpsvägen och Timmervägen.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 11
11BredbandInga konkreta planer för utbyggnad av bredband finns för området.BEHOVSBEDÖMNING AV MILJÖBEDÖMNINGKonsekvenserProgramområdets miljöpåverkan regleras i 6 kap Miljöbalken samt 5 kap Plan- ochbygglagen. I detaljplaneprocessens tidiga skede skall en behovsbedömning göras för attavgöra huruvida genomförandet av planen kan medföra en betydande miljöpåverkan,och därigenom behovet av fortsatt miljöbedömning med upprättande avmiljökonsekvensbeskrivning (MKB).Programområdet ligger inom tätbebyggt område och kan, av den anledningen, medförabetydande miljöpåverkan. Därför måste vissa faktorer och kriterier beaktas. Nedanbeskrivs de faktorer som påverkar bedömningen, om detaljplanen kan antas medförabetydande miljöpåverkan.RadonI den markradonundersökning som tidigare utförts i kommunen klassas helaplanområdet som normal– och lågriskområde. Mer detaljerade undersökningar kan trotsdetta behöva göras i samband med ny- eller tillbyggnad av bostadshus.HästarHästgården kommer att upphöra. För att få ett bevis för detta har en avsiktsförklaringupprättats mellan Haninge kommun och fastighetsägaren. Denna avsiktsförklaring finnsbeskriven mer i detalj i tillhörande genomförandebeskrivning.StörningarFastigheterna utmed Hermanstorpsvägen i planområdets sydöstra del, påverkas avtrafikbuller från Hermanstorpsvägen. Tre av fastigheterna som är bebyggda medbostadshus berörs. En trafikbullerutredning har upprättats 2007-09-19 av ÅF-Ingemansson AB, som stöd i planen.MiljökvalitetsnormerVid planering skall kommuner och myndigheter säkerställa vissa miljökvalitetsnormerenligt miljöbalkens 5 kapitel. Miljökvalitetsnormer finns för kvävedioxid, svaveldioxid,bly och partiklar samt bensen och kolmonoxid. Enligt plan- och bygglagen får en planinte medföra att en miljökvalitetsnorm överskrids.KvävedioxidFrån och med år 2006 får dygnsmedelvärdet, när det gäller mängden kvävedioxid iluften, inte överstiga 60 µg/m3. Enligt uppgifter från Stockholms Luft –och Bulleranalys(SLB-analys) beräknades kväveoxidhalten för området år 1999 till mindre än 24 µg/m3luft. Enligt prognos för 2006 beräknas nivån bli 12-24 µg/m3. Även med den bebyggelsesom föreslås i detaljplanen beräknas mängden kväveoxid med god marginal att liggaunder tillåtet maxvärde.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 12
12Svaveldioxid och blyMiljökvalitetsnormen för svaveldioxid och bly klaras generellt med stor marginal iStockholms län. Miljökvalitetsnormen enligt 5 kap miljöbalken bedöms inte överskridasmed föreslagen användning.Partiklar (PM10-halter)Från och med år 2005 får utomhusluften inte innehålla mer än i genomsnitt 50 µg/m3under ett dygn (dygnsmedelvärde) eller 40 µg/m3 under ett kalenderår (årsmedelvärde).SLB har under 2002 gjort teoretiska beräkningar av halten för inandningsbara partiklar(PM 10) i Haninge. Enligt dessa beräkningar ligger partikelhalten för det aktuellaplanområdet under 39 µg/m3 i dygnsmedelvärde. Skadliga partiklar förorsakas främst avbiltrafiken, i mindre omfattning även vid förbränning av ved och olja, till exempel isamband med uppvärmning av bostäder. Bensen Förekomsten av bensen förorsakas i första hand av biltrafiken. Från och med år 2010 fårårsmedelvärdet för bensen i luften inte vara högre än 5 µg/m3. SLB har under 2003beräknat bensenhalten i Haninge kommun. I det aktuella området ligger värdet mellan0,5 – 1,0 µg/m3. Med de trafikmängder som beräknas uppkomma i och medutbyggnaden bedöms de fastlagda gränsvärdet att klaras med god marginal.KolmonoxidFörekomsten av kolmonoxid orsakas av såväl biltrafiken som eldning med ved och olja.Ökad biltrafik och uppvärmning av tillkommande bebyggelse kan vara orsak till framtidautsläpp. Från och med år 2005 får utomhusluften inte innehålla mer än i genomsnitt 10milligram/m3 luft. Gränsvärdet bedöms inte överskridas.Generellt angående miljökvalitetsnormerBebyggelsen antas öka biltrafiken mest lokalt. Den regionala påverkan av biltrafik frånplanområdet bedöms begränsad tack vare det kollektivtrafiknära läget.Intressanta naturområdenInom området finns ingen mark som har bedömts ha högt värde för flora eller fauna.Friluftsliv och rekreationTillgängligheten är god till omkringliggande stora grönområden. Förbättring av VA-situationenInom området kommer kommunalt vatten och avlopp att byggas ut. Enskilda lösningarkommer efterhand att ersättas av anslutning till det kommunala VA-systemet, vilketmedför allt mindre påverkan på naturen i form av lokala utsläpp (näringsläckage mm).Uttaget av lokalt grundvatten kommer att minska över tiden. DagvattenMarken som idag infiltrerar regnvatten kommer delvis att hårdgöras och därmedkommer mängden dagvatten som behöver hanteras att öka. Dagvattnet rinner idag meden viss rening ut i Drevviken. Drevviken är övergödd och har på vissa platseröversvämningsproblem vid höga vattenflöden. Dagvattnet i området kommer att
--------------------------------------------------------------------------------
Page 13
13infiltreras och fördröjas i öppna diken och fördröjningsmagasin. Bedömningen är attflödet till Drevviken vid genomförandet av planen inte kommer att öka nämnvärt. Ändrade trafikförhållandenTrafiken bedöms även i framtiden att bli begränsad inom området. Trafikmängderna inom påverkansområden såsom Hermanstorpsvägen uppskattas bli2500 fordon/dygn och Kolartorps Allés trafikmängd uppskattats till 1600 fordon/dygn,vilket anses vara lågtrafikerade gator. Denna uppskattning av trafikmängden utgår frånatt områdena Hermanstorp och Vegastaden är utbyggda. EnergiEn utbyggnad enligt planen medför troligen en ökad energiförbrukning. Ökningen kandock mildras genom att nya energieffektiva system kommer att ersätta gamla, mindreeffektiva anordningar.BebyggelseDetaljplaneområdet består i dagsläget av ca 60 fastigheter. Med nya styckningartillkommer ett 80-tal fastigheter för enbostadshus. Om alla fastigheter bebyggs med hussom får en bruttoarea på 250 m2 samt med uthus på 50 m2 kommer området attuppfattas som ett villaområde. Karaktären av fritidshusområde, som fortfarande finnskvar i vissa delar, kommer att försvinna.Hustyper bör väljas utifrån fastighetens terrängförutsättningar för att undvika alltförstora sprängningar och utfyllnader. Detta för att områdets typiska södertörnslandskapmed kuperad terräng och tallvegetation ska bevaras så långt det är möjligt.Påverkan utanför planområdetTrafikmätningar pekar på lågtrafikerade gator vilket medför att trafikens påverkan påomgivningen blir med all sannolikhet minimal. Föreslagen busstrafik i området kanmedföra reducerad bilanvändning och därmed bidra till en miljömässigt hållbarutveckling. Givetvis bidrar busstrafik till ökat buller, vilket även påverkar omgivandeområden.BedömningMed hänsyn till redovisade faktorer har Planavdelningen bedömt i samarbete meddåvarande miljöenhet att det inte blir någon betydande miljöpåverkan vid genomförandeav föreslagen detaljplan. Därmed krävs ingen vidare miljöbedömning med upprättandeav MKB.Vid samråd med länsstyrelsen (skrivelse inkommen 2007-01-15) delar Länsstyrelsenkommunens uppfattning att planens genomförande inte torde medföra betydandemiljöpåverkan, varför en miljöbedömning, som inkluderar upprättande av enmiljökonsekvensbeskrivning, ej krävs.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 14
14ADMINISTRATIVA FRÅGORGenomförandeGenomförandetiden anger inom vilken tid detaljplanen beräknas att genomföras. Eftergenomförandetidens slut fortsätter planen dock att gälla tills den upphävs eller ändras.Under pågående genomförandetid kan som regel inga ändringar av planen genomföras. Genomförandetiden är 10 år och påbörjas ett och ett halvt (1,5) år efter det att planenvinner laga kraft. Bygglov ska kunna medges som mindre avvikelse från planensbestämmelse angående genomförandetid när vatten och avlopp färdigställts, om dettabedöms lämpligt. Anledningen till att genomförandetiden har satts till tio år är attKolartorp är centralt beläget i kommunen nära det område som ska utvecklas till endelregional kärna. Det är därför rimligt att planen genomförs inom tio år samtidigt somdet finns möjlighet att ändra planen om ett decennium.Medverkande tjänstemänAnn Wetterström (Genomförandefrågor), Bengt Grönberg (Vatten- och avlopp, Gatoroch vägar), Mary Arnerdal (Planering), Karin Österdal (Trafik), Anita Persson (Miljö). Planhandlingar:Till denna plan hör följande handlingar:− Plankarta med bestämmelser− Planillustration− Planbeskrivning (denna handling)− Genomförandebeskrivning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar