Polisen i Enköping och mopedkörning på gångvägar
Otaliga gånger har jag kontaktat polisledningen om att oregistrerade och oförsäkrade motorcyklar körs i våldsam fart på stadens gångvägar, kryssande mellan lekande barn. Lika många gånger har de negligerat problemet.
Nu har vi en ny temporär ledningsstab och plötsligt är problemet akut.
Jag hoppar att den temporära ledningen permanentas.
Den gamla ledningen med Michael Gustafsson och Lisa Sannervik gav mig ett intryck av byråkrater med rutritarmani. Mitt möte med dem förstärkte uppfattningen.
Nu är Lisa befordrad till kommissarie och ingår i ordningspolisledningen på Länspolismyndigheten i Uppsala där hon samordnar värdegrundsarbetet vilket jag tror är rätt person på rätt plats.
Här i vår lilla stad finns det osedvanligt många topptrimmade mopeder som enligt trafiklagstiftningen, är oförsäkrade och oskattade motorcyklar. Dessa farliga fordon framförs av finniga och fjuniga fjantar i 70 kmph på gångvägarna och det är inte nog med det. Till detta kommer en drös med 125 - 150 cc crosshojar som körs av det lite häftigare buset som ingår i knarklangarkretsarna. De fordonen är av märket Fiddy och är naturligtvis inte vare sig försäkrade eller skattade. Vem som helst kan köpa en sådan för cirka sex tusen kronor.
Vad händer med skadereglering den dagen någon av de där vettvillingarna kör på ett barn?
Några av många frågor från mopedkörande ynglingar och polisens svar:
Vad ligger böterna på och följderna om man kör en motorcross maskin på allmän väg osv? En motocross är en motorcykel. Där krävs körkort. Har man inget körkort är det dagsböter. Dagsböter grundar sig på den inkomst man har. För en ungdom som inte har någon inkomst och bor hos föräldrarna ligger böterna på mellan 900-1200:- Som vid all olovlig körning inverkar det på körkortstillstånd. Se fråga 10. Får ni test köra mopeden hur ni vill? Ja, polisen får provköra när och hur vi vill. Kan ni tvinga en person till att starta mopeden, om den exempel är vid skolan? Det ligger till så här: För att kunna rapportera någon för trimmad moped måste någon (polis, skolpersonal eller annat vittne) kunna vittna i tingsrätten på körningen. Alltså måste den personen veta vem det var som körde. Om någon person med 100% säkerhet kan peka ut den som körde kan polisen starta mopeden. Men kan nog inte tvinga föraren eller ägaren att starta moppen. Polisen får/kan starta moppen själv. Det olagliga är ju inte att ha/äga en trimmad moppe. Det är själva körningen som är olaglig.
Granskade mopedhandlare i länet börjar ta avstånd från att trimma mopeder!
- Resultatet av den nationella undersökningen visar att vårt län ligger långt framme och med tanke på det långsiktiga trafiksäkerhetsarbete som nyligen inletts i länet och som innebär ett brett engagemang, så är mopedhandlarnas ökade engagemang glädjande, menar Katarina Bokström.
Granskningen av mopedhandlarnas vilja att erbjuda trimning av mopeder, var en uppföljande undersökning till den som gjordes för ett år. Den genomfördes anonymt i syfte att ta reda på om fjolårets nedslående resultat var ett minne blott.
Med hjälp av medlemmar från FMCK, SKBR och FMK gjordes besök hos tre olika mopedhandlare i Uppsala och Enköping.
2003 års undersökning avslöjade att två av tre handlare entydigt svarade att man erbjöd trimning. Årets nyligen genomförda studier visade att ingen direkt erbjöd trimning. Endast en handlare sålde tillsatserna och talade om hur man trimmar.
Kontaktperson är Katarina Bokström projektledare NTF Uppsala län 018 – 65 20 91 alt. 070 584 49 75
----------------------------------------------------------------------------
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar