Nyheter

söndag 15 april 2012

Text från en nedlagd SL TUB blogg

EMTEÄRRHORA
Dörrarna stängs.
Gå till innehållHemOm bloggenTunnelbanelexikon Månadsarkiv: maj 2009
← Äldre inlägg
Lergökssöndagen
Posted on maj 31, 2009 | Lämna en kommentar
Solkurvorna vid Gullmarsplan och i Alvik gjorde sig påminda idag igen. Men det mest långvariga problemet för dagen var kanske snarare växelfelet i Hagsätra (ni vet, det där som kommer och går med jämna mellanrum). Denna gång varade växelfelet i två timmar och ett antal nittontåg fick avvakta i Rågsved tills föregående tur hade lämnat Hagsätra, eftersom det bara gick att använda plattform ett. Till slut blev det ordning på växeln och tågen kunde trafikera Rågsved-Hagsätra som vanligt.

Tur 35 fick veta att en borttappad unge kanske fanns på hennes tåg, men grabben hittades snabbt i Vällingby. 35:an meddelade att hytten luktade bränt och räknade upp några felkoder. TLC sade att de kände till det där och någon timma senare blev det tågbyte i Högdalen. Tyvärr fick förarens nya vagnar felkod 56 och trots kvitteringar drog inte tåget. En omaktivering senare rullades det norrut med vändning i Vällingby istället för Hässelby.

Tur 43 rapporterade att han hade ett missljud i hytten, det lät precis som en lergök. TLC bad föraren stänga av ventilationen och då tystnade göken. Med tanke på att luft är en livsnödvändighet menade TLC att det nog vore bra om ventilationen var igång större delen av tiden.

På kvällen ropade tur 9 in att hon hade en ung kille i tåget som hotade andra trafikanter, bland annat hade han sagt åt en person att han skulle slå in pannbenet på denne när de kom fram till Farsta strand. Föraren frågade efter vakter och Trygg-C kontaktades. Väl framme vid ändstationen försvann killarna illa kvickt från plattformen, den ene sprang före och den andre efter. Ingen såg vart de tog vägen och vakterna avbeställdes.

Annars var det en typisk söndag, lugn och mestadels tyst på radion. Det var mer folk inne i stan, vilket beror på sommarvärmen och stockholmarnas behov av att låtsas vara kontinentala. Men trafiken flöt ändå på bra.


→ Lämna en kommentar
Publicerat i kollektivtrafik, ordningsvakter, tågbyte, TLC, TUB1, vagnfel, växelfel

Maratonmannen
Posted on maj 30, 2009 | 2 kommentarer
Stockholm Marathon gick av stapeln idag vilket märktes inte bara på folkmängden, utan även på etappen som gick förbi Slussen. För varje gång det rullades mellan Slussen-Gamla stan tunnades antalet springande ut och till sist kom bara ett fåtal flämtandes eller linkandes. Eftersom busstrafiken var oregelbunden idag blev tunnelbanan tungt belastad.

Tur 24 hade fått en AC-enhet som luktade bajs och ropade in detta till TLC. Efter litet snack meddelade TLC föraren att det skulle bli tågbyte i Gullmarsplan norrut, där 24:an skulle ta 36:ans vagnar. De två tågen turades om redan från Hagsätra respektive Skarpnäck och rullade mot Guppet. Efter bytet tycktes det ha blivit strul med identiteterna, iallafall för 36:an, som rapporterade att tåget inte dök upp på skyltarna vid ankomst till station samt under stationsuppehållet. TLC trollade med knäna och sedan verkade allt vara väl. Någon timma senare ropade tur 21 från Odenplan norrut. Föraren menade att hon var tvungen att gå bak och återställa ett antal nödöppnade dörrar och dragna nödbromshandtag innan det gick att rulla ner till bryggan. Under tiden då dessa åtgärdades höll sig TLC upptagna genom att stanna tågen bakom. Även nästa sjuttontur fick köa till Odenplan men inte så länge då föraren på 21:an strax ropade att hon rullade, vilket blev signalen som drog igång trafiken igen.

Allehanda småsaker hände under eftermiddagen. En ”Ville” glömde sin plånbok på tur 20 och kastade sig på första bästa sjutton för att jaga efter den. Tur 26 meddelade detta till TLC, som bad föraren på tur 20 att rädda plånboken från V1:ans bakre regioner. Tur 24 ropade in om en ”upprörd trafikant’, vars sällskap ”Rakel” nyss hade hoppat på gröna (istället för röda?) linjen och som undrade om någon kunde säga till i högtalarna att Rakel skulle åka till Slussen. TLC meddelade att det tåget var i Gullmarsplan och 24:an konstaterade att då undrade nog Rakel varför Mariatorget aldrig dök upp. Sedan ropade en förbryllad tur 32 från Ängbyplan, där en dörr indikerades vara öppen trots att alla dörrar egentligen var stängda. Han måste gå bak och titta. Efter en promenad till den aktuella vagnen såg föraren att dörren hade gått igen precis som alla andra, men den hade inte slutits helt. En knuff senare meddelade han att turen var på rull samt hur det förhöll sig. Skulle det hända igen var det bara att stänga av dörrparet -och visst hände det igen, men på nästa varv. Föraren fick återigen gå bak och återställa…

Sedan förpestade ett indikationsfel vardagen för TLC. Det såg ut som om en bit av banan var strömlös, varpå flera tåg stannades medan man letade efter orsaken. Men det fanns ström och efter ett par minuter släpptes trafiken på igen.

Tur 34 rapporterade att han enligt trafikantuppgift hade två utslagna män i tåget, några medresenärer hade försökt ruska liv i dem men inte lyckats. TLC ringde Trygg-C och beskedet blev att vakterna skulle hjälpa till i Alvik norrut. De två mycket påverkade herrarna ”av modell yngre” vinglade dock av och gick istället ombord på ombord på södergående tur 43. Planerna ändrades då så att vakter skulle komma till Fridhemsplan, men tyvärr fastnade de i bilköer och istället fick 43:an assistans på T-Centralen, där vaktpatrullen inte hittade någonting alls.

Tur 25 ropade in en ovanlig felkod som hade med HB-trycket att göra, men när TLC skulle ta numret på vagnen hade felkoden försvunnit -föraren kunde med andra ord kvittera bort den. Men TLC var ändå oroliga och bad föraren hålla koll på HB-trycket så att det inte sjönk under onaturliga värden. Sedan ordnades raskt ett tågbyte med tur 26 i Skarpnäck eftersom scenariot med att ha ett luftläckande tåg ståendes mitt i vägen ute på banan inte kändes bra.

Från Thorildsplan ropade tur 31 (?) in att en maratonlöpare på plattformen inte mådde bra alls. Mannen kräktes och såg allmänt borta ut, han hade varit en hårsmån från att bli träffad av ett tåg när han stack ut huvudet över spåret. Södergående tåg kunde rapportera att maratonmannen förmodligen bara var slutkörd; han såg helt färdig ut -sliten, utmattad och i desperat behov av vatten. Efter att ha sprungit 42.195 meter i gassande sol och genom svett ha förbrukat allt vatten från de sjutton vätskekontrollerna ville han nog bara hem.


→ 2 kommentarer
Publicerat i kollektivtrafik, kvarglömt, nödbroms, omtågning, ordningsproblem, ordningsvakter, stopp, strömlöst, tågbyte, TLC, TUB1, vagnfel

Den gordiska tågknuten
Posted on maj 29, 2009 | Lämna en kommentar
Någon hade dumpat två sopsäckar på tur 11 som ropade för att fråga vad som skulle göras med dem. TLC sade åt föraren att släpa in dem i kopplingskuren när han kommit fram till Vällingby, eftersom man aldrig vet om folk ringer och vill ha sina sopor. Sagt och gjort. Vad vi vet var det ingen som kontaktade SL för att få veta vart säckarna befann sig.

Rusningen rullade igång och tur 7 fick order att tura om till en ny 47:a eftersom sjuans AC var dålig. I Vällingbydepån turade därmed 47 om till en linje arton. Inne i stan ropade tur 77 från Medborgarplatsen om personer som satt sig på plattformskanten bakom tåget för att dingla med benen. De efterföljande tågen varnades och sedan ropade TLC på 46:ans förare, för att upplysa honom om att hans tåg skulle bli en ny turen 42 när den kom norrut i Högdalen. Det berodde på någon lukt i hytten eller tåget på 42:an, var en kollega vänlig nog att berätta.

Vid sex-sjutiden täppte det till vid infarten till Vällingbydepån från Råcksta. Tur 71 skulle åka ner i depån, men rangeringen började köra tåg inne på området (genom kurvan mot verkstaden), vilket strulade till trafiken litet grann eftersom tur 12 som stannat i Råcksta inte kunde åka vidare. -71:an hade inte släppt spårledningen, det gick inte att köra fram en bit så att tolvan kunde smita förbi bakom eftersom rangeringen körde på spåret precis framför. Rörigt? Jajamän, snart fick tur 72 lov att stanna bakom signalen på bron innan Råcksta och tur 34 beordrades stå still i Blackeberg. Till råga på allt var man orolig över att 71:an och rangeringståget eventuellt skulle slå i varandra, men föraren på 71:an rapporterade att rangeringen körde förbi en liten bit ifrån. När det tåget väl hade försvunnit ropade föraren att rangeringen höll på att köra fram ännu ett tåg, från spår noll. Han menade mycket förnuftigt att ”måste ni ta det nu? Kan ni inte vänta med det där, 72:an måste ju åka ner också.” TLC kontaktade rangeringen och äntligen kunde det som närmast blivit en gordisk tågknut redas ut.

I Hagsätra ropade tur 39 att en kvinna inte hade kopplat sin hund. Den var lös i tåget, vilket de inte får vara och vad värre var så hörsammade hon inte föraren när han bad henne koppla hunden. TLC förhörde sig om att hon verkligen inte lyssnade innan de meddelade att föraren kunde säga att polis eventuellt kunde tillkallas. Till att börja med skulle han få ”hjälp från ovan’, dvs. ropades det i taket. Då skärpte hon sig och kopplade jycken, vilket innebar att de fick åka med norrut.

I västerort kom cyklister upp till plattformen både på Brommaplan och Krillan. Vid Brommaplan övergavs cykeln bakom Selecta-automaten och det verkade inte som om någon förare verkligen hittade cyklisten i Kristineberg.

Rusningen var över, men då det var fredag slutade händelserna såklart inte med cyklarna. Ett killgäng terroriserade föraren på tur 34 genom att rycka i dörrarna; 34:an lyckades stänga några av dem ute i Stureby och därför befann sig ena halvan av gänget där, medan den andra hoppat av i Bandhagen. Tur 35 varnades för störgrabbar i Bandhagen, men den tur som till sist verkade ha fått ombord dem alla var tur 33. Inne i stan började polisen göra tågkontroller vid Odenplan och i Farsta strand fick tur 5 nödbromshandtag dragna på ren djävulskap, kort därefter ropade tur 37 från Alvik för att meddela att det var fullt slagsmål i vagnen bakom honom. Det var fyra-fem killar som slogs och TLC sade åt föraren att stå still medan ordningsvakt och polis kallades till platsen. Sedan ropade de på tur 1 för att säga åt föraren att stå kvar på Alviksbryggan, men ettan hann åka och blev stående i backen upp till Alvik medan insatsen på 37:an fortgick. När bråkstakarna hade skingrats/omhändertagits låg en kille kvar inne i tåget, nedslagen och medtagen. TLC undrade om ambulans behövdes. Jo, förmodligen.

Drygt tjugo minuter senare började trafiken rulla med förseningar och spruckna avlösningar som följd, samtidigt som folk började vallfärda in till stan/runt Stockholm med sina systempåsar…


→ Lämna en kommentar
Publicerat i förseningar, fredagkväll, kollektivtrafik, nödbroms, omtågning, ordningsproblem, ordningsvakter, stopp, tågbyte, TLC, TUB1

Veckans snackis
Posted on maj 29, 2009 | 6 kommentarer

Avsäg dig semestern = mer semester. Que?

Det verkar råda personalbrist under sommaren…


→ 6 kommentarer
Publicerat i Uncategorized

Revoltören 515
Posted on maj 28, 2009 | 2 kommentarer
Tur 2 ropade att signal 515 var helt mörk. Mysko, tyckte TLC och lade rödgult. Föraren fick ändå ingen signal och till slut gav man tillstånd att köra mot signal ställd i stopp. Samma sak blev det för tur 3 tio minuter senare. Men efter det tycktes signalfelet ha ordnat upp sig. En kort stund senare ropade en artontur från Skärmarbrink och TLC undrade om föraren hade kört på någonting. Nej, inte vad han visste. Det rörde sig om en plötslig strömlöshet som blev kortvarig då strömmen snabbt kom tillbaka. Tågen runt Skärmarbrink fick dock köra litet försiktigt i början eftersom ingen visste om det var ett tillfälligt tillstånd eller ej. Men det hela avlöpte väl; inga fler strömbortfall ropades in.

En transport stod på bryggan i Alvik och väntade på att få bli utsläppt därifrån i en lämplig lucka. Luckan kom, signalen likaså och transporten började röra på sig. Sedan tog det stopp… tåget drog inte, det verkade som om kontakten med strömskenan hade skurits av på något sätt. Föraren såg efter om strömskorna satt kvar, vilket de verkade göra och ropade sedan för att fråga om han skulle fortsätta på batteridrift eller köra tillbaka. Lösningen blev att byta körände och åka tillbaka till bryggan. Där väntades det ännu ett tag innan transporten till sist kom iväg.

Sedan kom en ström av rapporter från linje sjutton. Tur 24 meddelade att V2 hade blivit klottrad och sedan även att snabbstarten inte fungerade i V1, tur 21 hade oturen att få ett hindrat dörrpar i Skärmarbrink, som visade sig sitta fast i plattformskanten. Efter litet milt våld fick föraren igen dörrparet och kunde köra vidare. Tur 26 rapporterade att han fått ett nödanrop från V2 om att dörrsignalen var olidlig. Montör kanske behövdes?

Solkurvan i backen vid Gullmarsplan rapporterades även ha blivit värre igen. Tur 43 fick uppdraget att bedöma detta och konstaterade att kurvan var ungefär likadan som dagen innan. Det krängde till, men inte värre. Tur 8 ropade in klotter i V2 (en populär vagn att kludda i denna dag) och TLC meddelade att smörjning av spåren mellan Skanstull och Slussen hade påbörjats; det kanske var halt där med andra ord.

Framåt kvällen gick TLC ut med ett allmänt meddelande till förarna att ta det försiktigt vid infart till T-Centralen i norrgående körriktning. Röda linjen hade drabbats av ett vagnfel (nödfrånskiljning) vilket innebar att ett tåg blivit stående i tunneln. Personal var på väg dit. Vi väntar med spänning på detaljer om det hela…


→ 2 kommentarer
Publicerat i klotter, kollektivtrafik, signalfel, strömlöst, TLC, TUB1, vagnfel

Veckans video
Posted on maj 27, 2009 | 1 kommentar
Många av oss läste Nima Dervishs krönika i City Nostalgiker längtade tillbaka till en tid då de oskrivna tubreglerna fortfarande respekterades. Nåja, dessa regler följs faktiskt fortfarande. Trafikanterna har bara blivit fler och fan så mycket mer stressade. igår och nickade igenkännande för varje ord som lystet slukades under läsningens gång. Tunnelbaneregler och irritationsämnen är universella, som vi kan se i det här klippet:


→ 1 kommentar
Publicerat i videoklipp

En trasa i Skarpnäck
Posted on maj 26, 2009 | 1 kommentar
Dagen inleddes återigen med arbeten som gjorde att trafiken enbart gick via plattform tre. Innan rusningen meddelades det att fyran nu gick att köra på. Men skylten som pekade åt folk att åka med tågen på plattform tre stod kvar och blockerade dessutom en av dörröppningarna, vilket skapade köer och allmän trängsel. Efter ett telefonsamtal knatade spx ner och plockade bort skylten/tavlan.

Dagens första tågbyte gjordes mellan tur 38 och 71, eftersom 38:ans AC inte fungerade. Samtidigt ropade tur 73 från Vällingbydepån för att felanmäla AC:n i hytten. Den fungerade inte alls. TLC ringde efter depåmontör, som inte dök upp. 73:an väntade ett tag för att sedan få reda på att depån gjort en blunder; de vagnarna föraren hade fått skulle inte alls ut i trafik, just på grund av den trasiga AC:n. Istället fick han iordningställa ett annat tågset och sedan ropa upp när det var dags att köra ut. Tur 39 morrade till på radion efter att någon trafikant jävlats på en plattform och fick uppmaningen att vårda sitt språkbruk. 71:an körde ner trasan i depån, hämtade nya vagnar och körde i transport mot Pollak, där han vände för att gå i rätt tid norrut. Det andra tågbytet blev mellan tur 45 och 26 i Åkeshov, sedan 26:an anmält att en av hytterna luktade illa. Fristående AC-enhet gissar vi på att 26:an hade…

Tur 21 fick en radda felkoder i Skarpnäck och omaktiverade. Det fungerade och allt var frid och fröjd, iallafall under några timmar. Vi återkommer snart till 21:ans öde. Solkurvan i Alvik rapporterades ha blivit värre och efter att flera förare hade åkt över den för att bekräfta detta ringde TLC ett akutsamtal vilket innebar att det denna kväll också stod två varselklädda herrar vid solkurvan för att åtgärda den. I Högdalen spökade ett växelproblem från och till. Vid varje strultillfälle tog det ett par minuter innan trafiken skulle släppas på, men över radion fick vi veta att personal kallats till platsen och snart slutade växeln leva sitt eget liv.

Nu hoppar vi fram en timma eller två till 21:ans nästa besök i Skarpnäck, vilket slutade med en total genomklappning. Tur 72 tågades raskt om till en ny 21:a och de efterföljande turerna fick avvakta i Bagarmossen eftersom man nu bara kunde använda sig av en plattform vid ändstationen. 25:an var det sista tåget som behövde vänta på att få åka vidare söderut. Montören landade nämligen just då i Skarpnäck och äntligen kunde trasan köras undan så att saker kunde återgå till sitt normala tillstånd.

En förare ropade litet senare in från Odenplan norrut att TLC skulle ta sig en titt i kameran, då det pågick någon byggnation på plattformen. Ordningsvakter tillkallades och södergående tur 41 uppmanades ta det försiktigt under infarten. Föraren lade till, efter att ha stannat, att några personer satt på stolar där. Kanske såg linje arton mer? Jodå, tur 3 rapporterade strax att ”de har byggt en låda som de slår in i lila papper… det kanske är Konstfackelever i farten igen?” Veoliahoran brast ut i ett gapflabb av Guds nåde, den kommentaren gjorde hela kvällen. (Konstfack har blivit någonting riktigt tacksamt att dra jobbvitsar om.) TLC kunde dock efter samtal med berörda parter meddela att det skulle pågå en filminspelning på stationen.

Kvällen var bra mycket lugnare än eftermiddagen. Tur 39 såg en liggande i sin V1:a och tittade till denne i Högdalen. Det visade sig vara en påverkad man som dessutom passade på att vingla av eftersom tåget stod still för länge för hans smak. På andra sidan staden ropade tur 36 att två personer på plattform ett i Alvik verkade stå och sova lutade mot varandra. Men lagom till att hemgångarna började rulla mot bryggor och mellanspår ropades ett slagsmål in från Farsta strand. TLC satte sig framför kamerorna för att följa utvecklingen. Tur 2 menade att det inte verkade vara så farligt, mest upprörda ord men inget handgemäng. TLC berättade att kamerabilderna visade någonting annat och sade åt föraren att hålla sig undan personerna. Föraren på tur 3 fick samma råd. Istället för att se om tåget var tomt på vanligt sätt, skulle hon vända genom att gå längsmed plattformsdelen tvåan stod vid. Det dröjde inte länge förrän en ordningsvaktpatrull anlände och hjälpte de bråkande ut. Då kunde treans förare äntligen kolla att tåget var tomt och rulla i transport mot Gullmarsplan…


→ 1 kommentar
Publicerat i bangubbar, kollektivtrafik, omtågning, ordningsproblem, ordningsvakter, spärrexpeditör, tågbyte, TLC, TUB1, vagnfel, växelfel

Måndagsbuffé
Posted on maj 25, 2009 | 1 kommentar
Arbetet vid plattform fyra fortsätter. Idag arbetade man under eftermiddagen där, varför all trafik söderut återigen gick via plattform tre. Tur 9 körde mot fel signalbild och svängde av mot Globen istället för Skärmarbrink, TLC sade då åt föraren att byta körände och köra tillbaka tåget till plattform tre för att där vända igen och köra mot Farsta strand. Det resulterade såklart i stopp från Skanstull och bakåt medan det var fullt i Gullmarsplan. Strax skulle problemet med för korta raster på avlösningsplatserna utgöra ett mindre problem. Tur 26 saknade avlösning och föraren som skulle ha tåget hade fått vänta medan TLC vände nian på trean. Drygt en halvtimme senare kunde förarna äntligen använda plattform fyra för trafik också, till allas lättnad.

Tur 8 hade problem med AC:n. Detta löstes genom att föraren körde ner tåget i Vällingbydepån och bytte vagnar. TLC ropade ett par gånger och undrade var åttan befann sig eftersom bytet dröjde, sedan tågades tur 71 om till en ny åtta och föraren på tur åtta ombads ringa trafikledningen. Några om och men senare hade situationen retts ut. Två tågbyten till genomfördes under eftermiddagen och tidiga kvällen. Tur 5 verkade också ha något AC-problem och turade om till 45 med destination Högdalen. 45:an blev en ny femma och vid Gullmarsplan bytte förarna samt trafikanterna plats. Snart ropade tur 40 in att han hade en fristående AC som luktade blöt hund. TLC frågade raskt om tur 78 hade blöta hundar i sin AC, sedan blixtringdes rangeringen i Högdalen och tågbytet var ett faktum.

En allmän följetong under eftermiddagens första timmar var skyltarna i Skanstull, som visade fel eller bara delar av tåginfon eller ingenting alls. Personal åkte dit för att fixa skyltarna och startade om systemet. Under omstarten blev alla skyltar helt mörka, bara för att sedan återgå till sitt ursprungsstadium; alla skyltar utom en lös upp när tågen rullade in.

Tur 41 fick i uppdrag att se efter exakt var en cykel befann sig vid Bandhagen. Någon förbipasserande hade slängt in den på spårområdet och nu ville TLC veta om den störde trafiken eller kunde komma att göra det. Föraren meddelade att det nog vore bäst om cykeln plockades bort och en annan förare tillade sedan att den befann sig närmare Högdalen än Bandhagen. TB åkte dit och rätade upp cykeln, men avlägsnade den inte från spårområdet, vilket senare ledde till en omgång spekulationer bland nästa skift trafikledare i varför det stod en cykel innanför staketet…

Runt femsnåret meddelade TLC att polisen beordrat förbikörning av Farsta (centrum), varpå ett antal turer rullade förbi i bägge körriktningar. Det hela berodde på ett rån mot en guldsmedsbutik och när polismakten var klar med letandet efter gärningsmannen på platsen hävdes ordern och tågen kunde stanna igen. En av turerna som stannade var tur 77, som fick veta att polisen skulle finnas i Medis, där de skulle göra ett ingripande på hennes tåg. Huruvida de letade gärningsman på turen eller ej är någonting brottsstatistiken eller tidningarna får förtälja. Ett kort stopp följde medan polisen gick igenom 77:an. I samma veva ropade tur 43 från Rådmansgatan, där det såg ut att vara något slags sjukdomsfall på plattformen. Föraren som körde södergående tåg meddelade att det förmodligen rörde sig om ett epilepsianfall. Personal skickades dit för att se hur det var med personen och minutrarna efter rullade 77:an från Medborgarplatsen med en lagom stor tågkö bakom sig.

Alla förare varskoddes idag om en begynnande solkurva strax norr om Alvik där hastighetsbegränsningen börjar, tågen skulle köras försiktigt förbi kurvan. Det var en ovanligt tjusig sådan som syntes på långt håll. Under kvällen letade sig två varselklädda herrar ut till spåren för att bedöma vad som skulle göras och eventuellt vidta åtgärder. Och strax norr om Gullmarsplan vankade två lika varselklädda herrar runt i signal 226 närområde, synandes spåret. Varför vet vi inte men en kollega gissade på att växelpartiet besiktigades litet halvt. Mer spårvandrande, men av en annan art, skedde på olika håll när trafikanterna tappade mobiler till höger och vänster så att TB fick tillkallas för sakletande samt upplockning.

Odörerna i vårt liv är värda att tala om ännu en gång; följetongen med de illaluktande AC-enheterna fortsätter till förarnas förtvivlan och den berömda kloaklukten vid Slussen är tillbaka, nu omfattandes även Medborgarplatsen. AC-enheternas lukt försöker depån kurera genom att spruta in medel som ska neutralisera lukten. Det går väl inte något vidare, eftersom lukten sitter kvar och därmed gör enheterna obrukbara. Kloaklukten vid Slussen går dessvärre inte att göra någonting alls åt, TLC forskade lite i saken och meddelade att den beror på dagvattenbrunnarna. När det är torrt ute börjar de tydligen lukta apa.

Nåväl. Någonting som gick att göra någonting åt var iallafall kundvagnen som parkerats i Johannelund på plattform två. Den forslades bort kort efter att ha blivit inrapporterad…


→ 1 kommentar
Publicerat i bangubbar, förbikörning, kollektivtrafik, omtågning, sjukdomsfall, stopp, tappat, tågbyte, TLC, TUB1

En tolva mer eller mindre
Posted on maj 24, 2009 | 2 kommentarer
Nockebybanan är avstängd på grund av banarbete. Det innebär förstås att en viss procent av klientelet står och väntar på spårvagnen medan informationen om att banan ersätts med bussar rullar nonstop på skylten ovanför deras huvuden. Vanans makt är stor. Använder man en tjänst varje dag förväntas den fungera utan pardon. Under den första avstängningsdagen brydde sig trafikanterna inte nämnvärt, eftersom man då genomförde det traditionella Tolvanloppet, det tolv kilometer långa loppet som Nockebyborna startade som en manifestation för att bevara Nockebybanan en gång i tiden när den hotades av nedläggning. Dagen efter började de undra var spårvagnen tagit vägen. Många hade tagit till sig informationen redan i veckan och strosade snällt iväg mot bussarna, men ett flertal personer ställde sig på tolvans plattform för att invänta spårvagnen. Oftast har personal funnits på plats för att lotsa trafikanterna vidare, men en del gånger har de inte varit på plats och genast växer skaran oroligt väntande.

Då är det lättaste sättet att undvika en anstormning av frågvisa att vid ankomsten till Alvik informera via mikrofonen om att Nockebybanan ersätts med bussar. -Har man rast i Alvik eller ska byta tåg där är det svårare att undvika frågor; en kollega hade blivit utskälld av en man som ville ha taxipengar som ersättning för sveda och värk, en annan kollega hade förvånat fått förklara att det inte var förseningar eller hade hänt en olycka och Veoliahoran själv blev stoppad av Nockebytrafikanter inte mindre än elva (!) gånger under den korta vandringen från plattform fyra till plattform ett…

Under lördagen var de frågvisa färre, hur söndagen blir får vi se. Det är alltid småkul att få leka trivsel-Torsten (Färjan-Håkans språkbruk smittar…) och kunna ge korrekt information eftersom man är lagom serviceminded, men det blir ändå skönt att bli kvitt inforollen imorgon. Ty idag är det den sista avstängningsdagen, sedan kommer snorktrikken tolvan att rulla som vanligt till allas jubel!


Bilden är skamlöst snodd från en hemsida. Tror dock att originalfotografen är Peter S.

→ 2 kommentarer
Publicerat i kollektivtrafik, Nockebybanan

Sekundärt i Stureby
Posted on maj 22, 2009 | 3 kommentarer
Tur 36 fick veta att han skulle vara uppmärksam eftersom två cyklister hade dykt upp på Sockenplans plattform. 36:an stannade och tittade, sedan rapporterades det tillbaka att cyklisterna väntade på södergående tåg. Föraren på tur 39 varskoddes och lovade att göra sitt bästa. Cyklarna försvann snart från stationen och sedan dröjde det väl cirka en halvtimma innan TLC varnade för cyklister igen, men nu vid Fridhemsplan. Tur 36 utbrast ”en till?” och skulle ha ögonen med sig. En sjuttontur meddelade dock att cyklisten flytt sin kos, 36:an slapp därmed spana.

Tur 32 ropade att någon hade gjort någonting i en vagn som gjorde att den luktade konstigt. Jourstäd kallades till tåget för att råda bot på detta. Direkt efter 32:ans radioframträdande ropade tur 39 att några ungar släpade på stockar i skogspartiet mellan Hagsätra och Rågsved. Kanske kunde dessa hamna på spåret? Tur 41 ombads kontrollera sträckan, men hann inte åka så långt innan tåget mitt under körning envist behagade gå i sekundär mod mellan Stureby och Bandhagen. TLC hojtade åt tur 42 att stanna i Svedmyra och frågade huruvida föraren hade klarsignal eller inte. Denne rapporterade att börvärdet var noll samt att ingenting hände när man drog körspaken framåt. TL sade åt 41:an att omaktivera, i samma andetag informerades 42:an om att det skulle bli motspårskörning fram till Högdalen. Sedan ropade man på tur 40, som svarade att han skulle avvakta i Högdalen. 42 rullade iväg samtidigt som södra bilen landade i Svedmyra och blev tillsagd att åka till Stureby. Nu blev det ingen större dramatik eller stopp då 41:an efter omaktiveringen fungerade. Förvisso fick föraren felmeddelande om ett dussin nödöppnade dörrar, men det var falskkoden 527 som verkade ha buggat runt i systemet. Tur 43 ropade strax från Skanstullsbron där en grön signal stirrade föraren i ansiktet istället för de förväntade två. TLC förklarade automatikens miss med att tåget hade dubbla identiteter och bad turen stå still medan signalbilden ändrades.

Efter nittondebaclet ropade tur 7 in klotter i tåget, det var blåa tags på både golv och väggar. Jourstäd kallades återigen in.

Denna fredag verkade det vara fyllekonferens både i Hökarängen och vid Gullmarsplan. En artontur ropade in att a-lagarna hade sammanträde på plattformen i Hökarängen och från både tur 28 och 38 snubblade det av dunderberusade herrar som både vinglade och ramlade.

Tur 40 ropade på sin vända tillbaka söderut från T-Centralen där en trafikant febrilt letade igenom vagn och plattform efter sitt barn. Några trafikanter upplös hjälpsamt föraren om att barnet kunde ha hamnat på röda linjens spår och TLC varnade därmed genast bana 2, samtidigt som tur 21 i Hötorget beordrades stå still. Några sekunders kaos och säkerhetsåtgärder senare ropade föraren på tur 40 igen för att meddela att letandet fått ett lyckligt slut; en man hade hittat barnet och allt var nu väl.

Under dagen rullade de bajsluktande hytterna runt ute på banan igen. Tydligen är depåns plan på att få AC-enheterna att sluta lukta denna; de ska vara ute i trafik och användas av förarna tills dess lukten vädras bort med tiden. Nu är det ju bara så att inte en käft skulle få för sig att ha igång en sådan enhet eftersom lukten då tiodubblas i styrka. Inga tågbyten beviljades och det var ingen idé att skriva några vagnfelsrapporter heller -vagnskrällena kommer ju ändå ut i trafik. En kollega menade att det var rena tortyren att köra i en sådan hytt och efter att ha besökt en av dessa är Veoliahoran böjd att hålla med. Det luktar både intensivt och vämjeligt. Om Eeks mögelteori stämmer är det ännu värre -vi hoppas på att skyddsombuden tar en titt på AC-fenomenet.

Nåväl. Ett tågbyte blev det iallafall under kvällen, men mellan tur 20 och 29. Detta då tur 29 ska delas så att en enkelvagn kan köra Skarpnäck-Gullmarsplan tur och retur hela natten. Problemet som drabbade tur 29 var att tåget hade en sådan där fin lapp i fönstret om att det inte fick delas, varför byte med tur 20 genomfördes i Skarpnäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar