Nyheter

onsdag 5 oktober 2011

Minnen från min Sj tid 1979-2001

Jag var vagnpersonal i säcken och väntade på något tåg detta var innan Arlanda Express.Uppsalapendeln stod inne på spår ett det började närma sig avgångstid.
Vid sista vagnen en A7 stod en kvinnlig tbfh hon var ensam ingen i norra änden.
Hon vrider med fyrkantsnyckeln avgång då blinkar A signalen åt föraren som sedan tidigare fått utfarts signal av fjärr tkl.
Tidigare på Sj hette det bara tx de fanns då i lokaler inne i stora hallen.
Senare blev det runda huset men åter till det avgående Uppsala pendeln.
Tbfh stod i dörr öppningen och kollar och håller i sig i stången.
En lång gubbe med långrock springer ikapp tåget troligen säger hon att gubben inte ska hoppa ombord.
Men just det gör han tåget har börjat öka farten föraren kan ej se vad som sker tåget är långt han tittar framåt vid södra änden av sp 1 är det mörkt som alltid i säcken som bekant.

Nu sker följande fort gubbfan försöker hoppa ombord men tappar balansen och när han faller ner på plattformen drar han omkull henne som också ramlar ut ur tåget.

Jag inser att tåget rullar utan personal endast föraren som kör.
Trycker in knappen och anropat fjärrtkl.
Jo det blev svar stoppa Uppsaltåget spår ett det har hänt en olycka här.
Tog lite tid att ta tillbaka signaler tkl frågar varför detta nu då?
Mitt svar det är en gubbe som ramlat av tåget samt drog ner tbfh hon är skadad och haltar in mot hallen även gubben är skadad och haltar in mot hallen.

Jag säger ring upp lokf att vi måste backa tillbaka tåget som hunnit ut från plattformen.
Jag står i norra änden han kan komma sakta back jag har koll här han kan kolla i backspegeln på min signal.

Det dröjer ett tag efter det samtalet innan tåget sakta börja backas ner igen.
Jag avslutar med att visa stopp tecken när tåget är tillbaka ungefär där det stod.

Det tog Sj 45 minuter att få fram ny personal så när tåget ska iväg för andra gången så kommer gubben svårt haltande på sin fot han som orsakade att skada tågpersonalen samt att kraftigt försena detta tåg och förstöra omloppet för detta tågsätt samt tvinga fram spårändringar.

Jag hoppas Sj kvinnan kom tillbaka i tjänst efter en tids sjukskrivning.
Jag kommer återkomma med mera minnen men tänker inte namnge personer.

Gunnar Andersson fd vxl cst person samt postvxl samt tm posttåg vxl.
Kört radiostyrda ue,uf samt rc1 1027 och rc1 1039.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar